Linia kredytowa. Jak ją wydatkować, aby zwiększyć sprzedaż

linia kredytowa
Facebook
Facebook
Google+
http://jakubczykfinanse.pl/linia-kredytowa/
Twitter
LinkedIn

Jednym z najczęstszy kredytów firmowych, z jakimi będziesz miał do czynienia prowadząc firmę są to kredyty obrotowe, czyli linia kredytowa. Cel kredytu jest bardzo ważny, dlatego taką uwagę przykładam do rozmowy z właścicielem firmy odnośnie jego biznesu i potrzeb lub wyzwań jakie przed nim czekają. Źle rozpoznany cel, spowoduje, że firma może utracić swoją płynność i upaść. Nierzadko widziałam, jak właściciele firm upierali się przy kredycie obrotowym na rok, kiedy ich rodzaj działalności i wyzwania jakie przed nimi stawiał rynek, narzucało im faktoring. Po dwóch latach firma upadła. Zabrakło doświadczonego i myślącego doradcy, który doradziłby dobrze skrojone pod firmę rozwiązanie.

 

Od rozpoznania celu, zależy właściwe dobranie rozwiązania dla klienta, a właściwe rozwiązanie przyczynia się albo do rozwoju, albo do upadku firmy. Będę to ciągle powtarzać, ponieważ decydując się na wybór finansowania twojego biznesu bierzesz na siebie odpowiedzialność, z której nikt cię nie zwolni. A twoim weryfikatorem będziesz ty sam. Pamiętaj, że gdy upada firma, to razem z nią również jej pracownicy. Rola dobrego doradcy polega na edukacji klienta, rozpoznaniu jego potrzeb i zaprezentowaniu strategii, która pomoże zrealizować jego cel. Zwiększenie sprzedaży i rozwój przedsiębiorstwa.

Celem kredytu obrotowego jest dostarczenie środków obrotowych na bieżące potrzeby firmy. Są to cele związane z działalnością gospodarczą oraz regulacją jego zobowiązań. Co to znaczy w praktyce? Zapłacenie faktur za usługi i towary, opłaty i składki US/ZUS, wypłaty dla pracowników, koszty operacyjne. Wykorzystanie środków nie jest monitorowanie, jednak każdy bank we wniosku prosi o krótką notatkę, co firma chce zrobić za te pieniądze.

 

A co można za nie zrobić?

  • Zatowarować biznes i dzięki płatnościom gotówkowym wynegocjować 15-20% rabatu
  • Sponsoring imprez dzięki którym umacniamy swoją markę
  • Podnoszenie standardów obsługi oraz bardziej wymagającego klienta
  • Szukanie nowych kanałów dystrybucji i promocji swoich towarów i usług
  • Unowocześnianie biznesu, nadążanie za modą, trendami, wymaganiami klientów, rosnącą konkurencją
  • Poszerzenie sprzedaży
  • Lepsze zarządzanie czasem i wielkością zamówień od dostawców z wykorzystaniem okazji pojawiających się na rynku
  • Poprawienie konkurencyjności
  • Sprzedaż oryginalnych produktów
  • Uzyskanie lepszych warunków, terminów płatności
  • Rozpoznanie potrzeb rynku, zwiększenie własnej konkurencyjności (wydłużenie godzin pracy, całodobowo)
  • Udział w targach branżowych
  • Stworzenie bardziej przyjaznego otoczenia – doposażenie, automaty z jedzeniem i piciem
  • Szkolenia, sympozja, spotkania branżowe
  • Zabezpieczenie finansowe w okresach spadku obrotów
  • Elastyczne zabezpieczenie finansowe na wypadek problemów z pracownikami (zatrudnienie nowego pracownika, podwyższenie pensji)
  • Inwestycje w nowe technologie, know-how, nowoczesne półprodukty
  • Zapewnienie środków finansowych w celu obrony przed nieregularnymi atakami konkurencji
  • Ochrona produktów wrażliwych na zmianę cen
  • Dotarcie do większej ilości pośredników, budowanie sieci dystrybucji

A kiedy właściwie firma potrzebuje takiego finansowania? W fazie wzrostu gospodarczego praktycznie można sprzedać każdą ilość towaru i usług, co powoduje wysokie zarobki, nawet gdy nie liczy się z kosztami, ryzykiem operacyjnym i finansowym. Po okresie wzrostu następuje spadek i stagnacja. Wszystkie firmy wówczas notują spadek obrotów, to naturalne w okresie recesji czy stagnacji. Nie mniej firmy dobrze zarządzane i zaopatrzone w środki obrotowe mogą przetrwać.